Μενού Κλείσιμο

Κάνε ένα βήμα μπροστά

enotita

Θεματική Ενότητα

Στερεότυπες αντιλήψεις / Διακρίσεις / Ρατσισμός

age group

Ηλικιακή Ομάδα

10+

teamwork

Μέγεθος ομάδας

8+

time

Διάρκεια

45 λεπτά

Ylika

Υλικά

κάρτες με ρόλους

perigrafi

Περιγραφή δραστηριότητας

Πηγή: “Compasito”, Εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα για παιδιά, δραστηριότητα με τίτλο “Κάντε ένα βήμα μπροστά”, σελ. 174

Κριτήρια επιλογής: Η δραστηριότητα αυτή είναι ιδανική για καλλιέργεια της ενσυναίσθησης. Τα παιδιά φαντάζονται τους εαυτούς τους σε μία άλλη κατάσταση από αυτή που βιώνουν και καλούνται να απαντούν σε ερωτήσεις σύμφωνα με την κατάσταση του ρόλου που τους δίνεται. Η απόσταση που παίρνουν οι “ευνοημένοι” της ομάδας αποτυπώνει την κοινωνική απόσταση η οποία μπορεί τελικά να μην οφείλεται στην προσωπική προσπάθεια των ανθρώπων αλλά να διαμορφώνεται από άλλα κριτήρια και συνθήκες προδιαγεγραμμένες. Μέσα από τη συζήτηση που ακολουθεί, οι μαθητές συνειδητοποιούν τη σημασία της διασφάλισης της ισότητας των ευκαιριών και κυρίως της δωρεάν πρόσβασης χωρίς διακρίσεις σε κοινωνικά αγαθά όπως ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και εκπαίδευση. Τέλος, μέσα από τη συζήτηση και με το συντονισμό του εκπαιδευτικού ή του εκπαιδευτή, οι μαθητές μπορούν να αντιληφθούν τη σημασία της ανάληψης κοινωνικής δράσης για τη διασφάλιση της ισότητας για όλους τους ανθρώπους.

Προσαρμογές: Οι ρόλοι που αναφέρονται στη δραστηριότητα του Compasito εδώ είναι προσαρμοσμένοι ώστε να ανταποκρίνονται περισσότερο στην τοπική πραγματικότητα. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει προφίλ ρόλων καθώς και να διαμορφώσει τα υπάρχοντα ώστε να αποφύγει την έκθεση προσωπικών ευαίσθητων καταστάσεων που βιώνουν οι μαθητές.

Περιγραφή δραστηριότητας

Μοιράζουμε μία κάρτα σε κάθε συμμετέχοντα/ουσα. Αφήνουμε κάποια λεπτά ώστε οι συμμετέχοντες/ουσες να επεξεργαστούν τις πληροφορίες της κάρτας. Τους ζητάμε να μπουν στους ρόλους που περιγράφει η κάρτα χωρίς να δείξουν τις κάρτες τους στους άλλους.

Αφήνουμε λίγο χρόνο ώστε οι συμμετέχοντες/ουσες να σκεφτούν σχετικά με τις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Πώς ζεις;
  • Πώς είναι το σπίτι σου;
  • Τι είδους παιχνίδια παίζεις;
  • Τι δουλειά κάνουν οι γονείς σου;
  • Πώς είναι η ζωή σου;
  • Είσαι κοινωνικός;
  • Τι κάνεις τα πρωινά, τα μεσημέρια και τα απογεύματα;
  • Ποιος είναι ο τρόπος ζωής σου;
  • Πού μένεις;
  • Πόσα λεφτά βγάζει η οικογένειά σου;
  • Τι κάνεις στον ελεύθερό σου χρόνο;
  • Τι κάνεις στις διακοπές σου;
  • Τι σου αρέσει πολύ και τι φοβάσαι;

Ζητάμε από τους συμμετέχοντες/ουσες να σταθούν όλοι σε μία σειρά ο ένας δίπλα στον άλλον.

Διαβάζουμε μία λίστα με προτάσεις. Κάθε φορά που οι μαθητές απαντούν ναι σε αυτό που διαβάζουμε κάνουν ένα βήμα μπροστά. Αλλιώς μένουν στο σημείο όπου βρίσκονται.

Διαβάζουμε μία πρόταση κάθε φορά.

Στο τέλος ζητάμε από τον καθένα να αναλογιστεί το σημείο στο οποίο βρίσκεται.

talk balloon

Συζήτηση και αξιολόγηση

Μετά τη δραστηριότητα συζητάμε:

  • Πώς νιώσαμε προχωρώντας ή μένοντας εκεί;
  • Πότε αρχίσαμε να προσέχουμε αν οι άλλοι προχωρούσαν ή όχι;
  • Ένιωσε κανείς ότι υπήρχαν στιγμές που τα ανθρώπινα δικαιώματά του δε λαμβάνονταν υπόψη;
  • Μπορούμε να μαντέψουμε ο ένας το ρόλο του άλλου;
  • Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να βρισκόμαστε στους ρόλους μας;
  • Η δραστηριότητα αυτή αποδίδει την πραγματικότητα σε ένα βαθμό;
  • Ποια δικαιώματα δεν αναγνωρίζονται σε κάθε ρόλο; Μπορεί κανείς να πει ότι στερείται τα δικαιώματά του σύμφωνα με το ρόλο του; Γιατί;
  • Ποια βήματα θα μπορούσαν να γίνουν ώστε να μην υπάρχουν διακρίσεις σε μία κοινωνία;

Εναλλακτικά, οι κάρτες ρόλων της δραστηριότητας μπορούν να προσαρμοστούν ώστε να ανταποκρίνονται στις εκπαιδευτικές ανάγκες της ομάδας. Ιδιαίτερη προσοχή όμως πρέπει πάντα να δίνεται ώστε οι ρόλοι να μην αναφέρονται σε συγκεκριμένα στοιχεία ταυτότητας/ευαλωτότητας των συμμετεχόντων/ουσών.

Κατεβάστε το αρχείο:   ΚΑΝΕ ΕΝΑ ΒΗΜΑ 53-54