
Κι αν συμβεί σε μένα;

Θεματική Ενότητα
Στερεότυπες αντιλήψεις / Διακρίσεις / Ρατσισμός

Ηλικιακή Ομάδα
10+

Μέγεθος ομάδας
12+

Διάρκεια
45 λεπτά

Υλικά
Ψαλίδι, λευκή κόλλα χαρτί, κόλλα, παλιά περιοδικά / εφημερίδες (ένα σετ για κάθε ομάδα)
Πηγή: Εκπαιδευτικό πακέτο “All different, all equal”, δραστηριότητα με τίτλο “Just do it!”, σελ. 102
Κριτήρια επιλογής: Οι μαθητές συμμετέχουν σε βιωματικό παιχνίδι ώστε να αντιληφθούν την έννοια της διάκρισης. Η δραστηριότητα προκαλεί το ενδιαφέρον και εξάπτει την περιέργεια των μαθητών λόγω της στάσης του συντονιστή προς μία από τις ομάδες μαθητών που συμμετέχουν. Αποτελεί μία εισαγωγή και ανοίγει τη συζήτηση γύρω από το θέμα των δυσμενών διακρίσεων και του ρατσισμού.
Προσαρμογές: Στη δραστηριότητα έχουν υπάρξει δύο προσαρμογές. Στην ομάδα που “υφίσταται διάκριση” από το συντονιστή είναι απαραίτητο να συμμετέχει ο εκπαιδευτικός της τάξης ο οποίος θα εκφράζει απορία και παράπονα για ό, τι συμβαίνει μαζί με τους μαθητές και θα τους καθησυχάζει. Αυτό για να αποφευχθούν οι εντάσεις και για να καταλάβουν οι μαθητές ότι παρά τη διάκριση έχουν κάποια υποστήριξη. Εάν ο εκπαιδευτικός της τάξης συντονίζει, τότε εφόσον υπάρχει οικειότητα με τους μαθητές, δε χρειάζεται παρουσία άλλου εκπαιδευτικού. Επίσης, στην πρωτότυπη δραστηριότητα ένας μαθητής σε κάθε ομάδα σημειώνει όλα τα σχόλια των μαθητών. Εδώ, όλοι οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά χωρίς μαθητή “παρατηρητή”. Αυτός που συλλέγει τα σχόλια των μαθητών για να συζητηθούν μετά στην τάξη είναι ο συντονιστής της δραστηριότητας ο οποίος όσο οι μαθητές φτιάχνουν τα κολάζ τους κινείται διαρκώς ανάμεσα στις ομάδες.
Περιγραφή δραστηριότητας
Χωρίζουμε τα παιδιά σε 4 υποομάδες. Τους εξηγούμε ότι θα περνάμε από κάθε θρανίο για να εξηγήσουμε στην κάθε ομάδα τι έχει να κάνει.
Περνάμε από τις ομάδες και δίνουμε στην καθεμιά ένα ψαλίδι, μία λευκή κόλλα χαρτί, μία κόλλα/κολλητική ταινία και ένα περιοδικό.
Στην πρώτη ομάδα εξηγούμε ότι πρέπει να ετοιμάσουν ένα κολλάζ που να αποδίδει την “άνοιξη”. Τους λέμε ότι έχουν 20 λεπτά.
Το ίδιο κάνουμε με τη δεύτερη ομάδα που πρέπει να ετοιμάσει κολλάζ με θέμα το “καλοκαίρι” καθώς και με την τρίτη ομάδα από την οποία ζητάμε να φτιάξει το “χειμώνα”.
Στην τέταρτη ομάδα με αυστηρό ύφος εξηγούμε τι έχουν να κάνουν σε μία γλώσσα που δεν καταλαβαίνουν.
Περνάμε από τις τρεις πρώτες ομάδες και τις ενθαρρύνουμε ενώ κατηγορούμε την τέταρτη πως δεν κάνει αυτό που της ζητήσαμε.
Μετά από 20 λεπτά περνάμε από τις ομάδες και μαζεύουμε τα κολλάζ

Συζήτηση και αξιολόγηση
Μετά τη δραστηριότητα συζητάμε:
- Τι συνέβη;
- Πώς ένιωσαν οι ομάδες;
- Θέλησε κάποιος να παρέμβει για να μιλήσει για την αδικία που συνέβαινε;
- Συμβαίνουν τέτοιες καταστάσεις στην πραγματική ζωή; Σε ποιες περιπτώσεις;
- Ποιες είναι οι ομάδες ανθρώπων που τους συμπεριφέρονται όπως στην τέταρτη κατηγορία?
- Πώς αντιδρούν οι άνθρωποι που τους ξεχωρίζουν?
- Αντιδρούν παρόμοια με τους μαθητές τις τέταρτης ομάδας?
- Έχουμε βρεθεί ποτέ σε παρόμοια θέση με αυτή των παιδιών στην τέταρτη ομάδα;
- Έχουμε κάνει ποτέ διακρίσεις εις βάρος κάποιας ομάδας ανθρώπων με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά;
- Έχουμε δει να μεταχειρίζονται οι άλλοι κάποιον όπως μεταχειρίζονταν ο συντονιστής την τέταρτη ομάδα;
- Γιατί συμβαίνει αυτό στην πραγματική ζωή;
- Με ποιους τρόπους όλοι μοιάζουμε; Με ποιους διαφέρουμε; Είμαστε όλοι ίσοι;
- Τι μπορούμε να κάνουμε για να έχουμε όλοι ίσες ευκαιρίες;
Κατεβάστε το αρχείο: Κι αν συμβεί σε μένα