Μενού Κλείσιμο

Ο οδηγός

enotita

Θεματική Ενότητα

Αναπηρία και δικαιώματα

age group

Ηλικιακή Ομάδα

9+

teamwork

Μέγεθος ομάδας

8+

time

Διάρκεια

30 λεπτά

Ylika

Υλικά

Εφημερίδες που θα τοποθετήσουμε στο πάτωμα για ναρκοπέδιο

perigrafi

Περιγραφή δραστηριότητας

Πηγή: Compasito, Εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα για παιδιά, δραστηριότητα με τίτλο “Με δεμένα μάτια”, σελ. 79

Κριτήρια επιλογής: Μέσα από τη δραστηριότητα τα παιδιά αντιλαμβάνονται με βιωματικό τρόπο τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρίες. Στη συνέχεια, με την καθοδήγηση του συντονιστή ξεκινά συζήτηση σε θέματα κοινωνικού αποκλεισμού που σχετίζονται με την αναπηρία. Προϋπόθεση είναι στην ομάδα να μη συμμετέχει μαθητής με αναπηρίες.

Προσαρμογές: Στην πρωτότυπη δραστηριότητα δεν ορίζεται συγκεκριμένη δραστηριότητα. Εδώ ο μαθητής με δεμένα μάτια κινείται στο χώρο με τη βοήθεια του “οδηγού”. Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί μία ευκαιρία να αντιληφθεί ο μαθητής και τα πράγματα που πρέπει να λάβει υπόψη του ο οδηγός ώστε και οι δύο να μπορέσουν να κινηθούν στο χώρο χωρίς προβλήματα. Η ευθύνη του “οδηγού” μπορεί με την καθοδήγηση του συντονιστή και του εκπαιδευτικού να ανοίξουν συζήτηση στην ομάδα για την ευθύνη όχι μόνο του κράτους αλλά και του κοινωνικού συνόλου στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες.

Περιγραφή δραστηριότητας

Εξηγούμε στους μαθητές ότι κατά τη διαδικασία του παιχνιδιού δεν πρέπει να μιλά κανείς. Οι μαθητές χωρίζονται σε ζευγάρια. Ο ένας κρατά τα μάτια του κλειστά και ο άλλος τον/την οδηγεί στην αίθουσα ώστε να μην χτυπήσει οπουδήποτε και να προκαλέσει την έκρηξη του ναρκοπέδιου (το ναρκοπέδιο μπορεί να αναπαρασταθεί με κομμάτια εφημερίδας στο πάτωμα, που έχει τοποθετήσει από πριν ο/η εκπαιδευτικός). Στη συνέχεια τα παιδιά αλλάζουν ρόλους.

talk balloon

Συζήτηση και αξιολόγηση

Μετά τη δραστηριότητα συζητάμε:

  • Ποιες δυσκολίες συνάντησαν τα παιδιά;
  • Πώς αισθάνθηκαν ως τυφλοί;Ως οδηγοί;
  • Ποιό ήταν το δυσκολότερο; Γιατί;
  • Πώς επικοινωνούσαν τα ζευγάρια αφού δεν μπορούσαν να μιλήσουν;
  • Πώς όσοι είχαν κλειστά μάτια έλαβαν τα μηνύματα από τους οδηγούς τους;
  • Ποιοι ήταν καλοί ακροατές;
  • Ήταν σημαντικό να ακούν τη γλώσσα του σώματος (αφή) που τους οδηγούσε στο χώρο;
  • Ποιες πρακτικές δυσκολίες αντιμετωπίζουν τα τυφλά άτομα στην καθημερινότητά τους;
  • Γνωρίζουμε κάποιον με σοβαρά προβλήματα όρασης;
  • Τι πρέπει να εξασφαλίζεται στα τυφλά άτομα ώστε να ζουν και να εργάζονται με ασφάλεια και χαρούμενα στην κοινότητά τους; Να συμμετέχουν στην κοινότητά μας;
  • Ποια άλλα είδη αναπηρίας γνωρίζουμε;
  • Με ποιους τρόπους η κοινότητά μας μπορεί να βοηθήσει τα άτομα με αναπηρίες;
  • Με ποιους τρόπους μπορούμε να βοηθήσουμε ένα άτομο με αναπηρίες;
  • Τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να ικανοποιούνται οι ανάγκες τους; Γιατί;
  • Πώς θα μπορούσε η αναπηρία να αποτρέπει τα παιδιά από το να απολαμβάνουν τα ανθρώπινα τους δικαιώματα; Τι είδους βοήθεια μπορεί να χρειάζονται για να τα απολαμβάνουν;
Κατεβάστε το αρχείο:  Ο οδηγός