
Ο Σταχτοπούτος

Θεματική Ενότητα
Ισότητα φύλων / ταυτότητες φύλων

Ηλικιακή Ομάδα
6+

Μέγεθος ομάδας
8+

Διάρκεια
30 λεπτά

Υλικά
Πίνακας και μαρκαδόροι, μπαλόνια
Πηγή: Compasito, Εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα για παιδιά, δραστηριότητα με τίτλο “Μια φορά κι έναν καιρό…”, σελ. 136
Κριτήτια Επιλογής: Η δραστηριότητα βοηθά παιδιά μικρότερης ηλικίας να αμφισβητήσουν όσα υπαγορεύουν οι “παραδοσιακοί ρόλοι” των δύο φύλων μέσα από έναν πολύ οικείο τρόπο όπως είναι η ανάγνωση ενός παραμυθιού που γνωρίζουν. Μέσα από μυθοπλασία, η ομάδα αντιστρέφει τους ρόλους στο παραμύθι και έτσι, με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού και του συντονιστή, συνθέτει την άποψή του για τα δύο φύλα στη βάση της ισότητας.
Προσαρμογές: Στην πρωτότυπη δραστηριότητα ο συντονιστής διαβάζει ολόκληρη την ιστορία με τους αντεστραμμένους ρόλους ενώ εδώ οι μαθητές ενθαρρύνονται να συνθέσουν μόνοι τους τη νέα ιστορία με τη βοήθεια φυσικά του/της συντονιστή/ριας. Έτσι η δραστηριότητα αποκτά έναν περισσότερο διαδραστικό χαρακτήρα. Επίσης, το δεύτερο μέρος της δραστηριότητας “Μια φορά κι έναν καιρό…” στο οποίο οι μαθητές καταγράφουν τα συνήθη χαρακτηριστικά και τις συνήθεις δραστηριότητες για τα αγόρια και για τα κορίτσια αντίστοιχα εδώ παραλείπεται. Αυτό συμβαίνει γιατί το δεύτερο αυτό μέρος προσαρμόζεται στη δραστηριότητα με τίτλο “Τα μπαλόνια” η οποία περιγράφεται παρακάτω σε αυτή την ενότητα.
Περιγραφή δραστηριότητας
Διαβάζουμε το παραμύθι της Σταχτοπούτας με τη διαφορά ότι οι γυναικείοι ρόλοι δίνονται τώρα σε αγόρια στην ιστορία και το αντίστροφο.
Πριν τελειώσουμε την ιστορία ρωτάμε τα παιδιά αν γνωρίζουν την ιστορία και αν παρατήρησαν κάτι διαφορετικό όση ώρα διαβάζουμε.
Τα παιδιά συνεχίζουν αυτό το παραμύθι του “Σταχτοπούτου”.
Μόλις ολοκληρωθεί η συζήτησή μας για το παραμύθι, φουσκώνουμε τα μπαλόνια μας και γράφουμε πάνω πέντε δραστηριότητες/ασχολίες/επαγγέλματα που κατά τη γνώμη μας ταιριάζουν σε άντρες και σε γυναίκες.

Συζήτηση και αξιολόγηση
Μετά το παραμύθι συζητάμε:
- Μας φάνηκε παράξενο το παραμύθι; Για ποιο λόγο;
- Πώς μας φαίνονται τα χαρακτηριστικά των ηρώων στην καινούργια ιστορία;
- Από πού προέρχεται η άποψη που έχουμε για τα αγόρια και για τα κορίτσια;
- Μπορούμε να αλλάξουμε τις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές μας;
- Πώς μας φαίνεται μία γυναίκα να οδηγεί φορτηγό; Ένας άντρας να μένει στο σπίτι και να φροντίζει τα παιδιά;
- Θέλαμε ποτέ να κάνουμε κάτι “κοριτσίστικο” τα αγόρια και “αγορίστικο” τα κορίτσια; Τι συνέβη;Πώς νιώσαμε;
- Μπορούμε να ασχολούμαστε με ό,τι μας αρέσει ανεξάρτητα από το φύλο μας;
Πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε οποιοδήποτε παιδί (αγόρι ή κορίτσι) ασχολείται με κάτι που σε εμάς φαίνεται ασυνήθιστο;
Κατεβάστε το αρχείο: Ο Σταχτοπούτος
(Περιέχει το παραμύθι)