Μενού Κλείσιμο

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;

enotita

Θεματική Ενότητα

Ισότητα φύλων / ταυτότητες φύλων

age group

Ηλικιακή Ομάδα

9+

teamwork

Μέγεθος ομάδας

8+

time

Διάρκεια

60 λεπτά

Ylika

Υλικά

-

perigrafi

Περιγραφή δραστηριότητας

Πηγή: Compasito, Εγχειρίδιο εκπαίδευσης στα ανθρώπινα δικαιώματα για παιδιά, δραστηριότητα με τίτλο “Τα αγόρια δεν κλαίνε!”, σελ. 93

Κριτήρια επιλογής: Η δραστηριότητα αυτή ενδείκνυται τόσο για μικρές όσο και για μεγαλύτερες ηλικίες συμμετεχόντων/ουσών γιατί προκαλεί την ανταλλαγή απόψεων στην ομάδα γύρω από ζητήματα που αφορούν τους ρόλους που μπορεί να αναλαμβάνουν τα φύλα. Με τον συντονισμό του εκπαιδευτικού της τάξης ή του εκπαιδευτή, αμφισβητούνται οι στερεότυπες αντιλήψεις στη βάση του φύλου και οι μαθητές ενθαρρύνονται να σκεφτούν το ζήτημα πολύπλευρα, να ανταλλάξουν σκέψεις και να επιχειρηματολογήσουν για τις θέσεις τους.

Προσαρμογές: Στην πρωτότυπη δραστηριότητα οι συμμετέχοντες/ουσες χωρίζονται σε ομάδες και με βάση μία πρόταση που τους δίνεται προετοιμάζουν ένα θεατρικό. Εδώ, για να συζητηθούν περισσότερες από μία προτάσεις/θέσεις, επιλέγεται η συζήτηση να προκύψει με άλλον τρόπο. Ο συντονιστής διαβάζει τις προτάσεις και οι μαθητές/ριες στέκονται στη γωνία “συμφωνώ” ή “διαφωνώ” πριν τη συζήτηση. Αφού συζητηθούν τα επιχειρήματα στην ολομέλεια, τα παιδιά μπορούν να αλλάξουν πλευρά αν άλλαξαν γνώμη.

Περιγραφή δραστηριότητας

Χωρίζουμε την αίθουσα στις γωνίες “συμφωνώ” και “διαφωνώ”. Διαβάζουμε μία σειρά προτάσεων και ζητάμε από τα παιδιά να σταθούν στη μία ή στην άλλη γωνιά του χώρου ανάλογα με το αν συμφωνούν ή διαφωνούν με την πρόταση που διαβάζουμε.

Μετά από κάθε πρόταση οι μαθητές εκφράζουν την άποψή τους και ανταλλάσσουν απόψεις σχετικά με την πρόταση που διαβάστηκε. Αφού η συζήτηση μεταξύ τους φτάσει στο τέλος, τα παιδιά μπορούν να αλλάξουν γωνία σε περίπτωση που μέσα από τη συζήτηση άλλαξαν γνώμη για το θέμα που συζητήθηκε.

talk balloon

Συζήτηση και αξιολόγηση

Μετά τη δραστηριότητα συζητάμε:

  • Ποιο ήταν το κοινό χαρακτηριστικό στις προτάσεις που διαβάστηκαν;
  • Τα αγόρια και τα κορίτσια έχουν περισσότερες ομοιότητες ή διαφορές;
  • Ποια είναι τα βιολογικά και ποια τα κοινωνικά χαρακτηριστικά των φύλων;
  • Υπάρχουν άλλες προσδοκίες για τα αγόρια και άλλες για τα κορίτσια;
  • Μας περιορίζουν αυτές οι αντιλήψεις; Σε ποιες περιπτώσεις;
  • Από πού προέρχεται η άποψη που έχουμε για τα αγόρια και για τα κορίτσια;
  • Μπορούμε να αλλάξουμε τις αντιλήψεις και τις συμπεριφορές μας;
  • Γιατί σκεφτόμαστε διαφορετικά για τα κορίτσια και διαφορετικά για τα αγόρια;
  • Έτυχε ποτέ να θέλουμε να κάνουμε κάτι που θεωρείται “αγορίστικο” ή “κοριτσίστικο”; Τι συνέβη;

Προτάσεις για συζήτηση με παιδιά πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (ενδεικτικά)

  • Οι κούκλες είναι μόνο για τα κορίτσια.
  • Τα αγόρια δεν πρέπει να κλαίνε.
  • Ένα κορίτσι δεν μπορεί να είναι καλό αφεντικό.
  • Μόνο τα αγόρια μπορούν να παίζουν ποδόσφαιρο.
  • Τα αγόρια είναι πιο δυνατά από τα κορίτσια.
  • Τα κορίτσια πρέπει να βοηθούν τις μαμάδες και τα αγόρια τους πατεράδες τους.
  • Είναι καλύτερο να είσαι κορίτσι παρά αγόρι.
  • Όταν γίνεται μια ζαβολιά, συνήθως φταίνε τα αγόρια.
  • Τα κορίτσια δεν μπορούν να βρίζουν ενώ τα αγόρια μπορούν.
  • Τα κορίτσια είναι πιο έξυπνα από τα αγόρια.
  • Τα κορίτσια κερδίζουν αυτό που θέλουν γιατί είναι πονηρά.
  • Τα αγόρια μπορούν να παίζουν ξύλο ενώ τα κορίτσια όχι.
  • Τα αγόρια είναι πιο τεμπέλικα από τα κορίτσια.
  • Τα κορίτσια λένε πιο πειστικά ψέματα από ότι τα αγόρια.

Προτάσεις για συζήτηση με μαθητές/ριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ενδεικτικά)

  • Τα κορίτσια πρέπει να επιστρέφουν στο σπίτι νωρίτερα από ότι τα αγόρια.
  • Οι άντρες δεν κλαίνε.
  • Μια γυναίκα δεν μπορεί να είναι καλή εργοδότρια.
  • Μόνο οι άντρες μπορούν να παίζουν ποδόσφαιρο.
  • Είναι καλύτερο να είσαι άντρας παρά γυναίκα.
  • Ένα κορίτσι δεν μπορεί να κάνει ποτέ την πρώτη κίνηση για να προσεγγίσει ένα αγόρι.
  • Το κάπνισμα φαίνεται πιο ωραίο σε ένα νεαρό αγόρι από ότι σε ένα νεαρό κορίτσι.
  • Οι άντρες είναι πιο δυνατοί από τις γυναίκες.
  • Οι γυναίκες είναι πιο έξυπνες από τους άντρες.
  • Οι γυναίκες κερδίζουν αυτό που θέλουν γιατί είναι πονηρές.
  • Οι άντρες είναι πιο τεμπέληδες από τις γυναίκες.
  • Οι γυναίκες πρέπει να δίνουν προτεραιότητα στην οικογένεια και όχι στην εκπαίδευση και την εργασία τους.

Εναλλακτικά, τα παιδιά μπορούν να δραματοποιήσουν ορισμένες από τις παραπάνω προτάσεις σε παιχνίδι ρόλων σε μικρές ομάδες και στη συνέχεια να ακολουθήσει συζήτηση στην τάξη.

Κατεβάστε το αρχείο:  Συμφωνείτε ή διαφωνείτε