
Τι λένε οι εικόνες ;

Θεματική Ενότητα
Στερεότυπες αντιλήψεις / Διακρίσεις / Ρατσισμός

Ηλικιακή Ομάδα
10+

Μέγεθος ομάδας
6+

Διάρκεια
45 λεπτά

Υλικά
5 , 6 εικόνες από περιοδικά ή εφημερίδες, Λωρίδες από χαρτί, στυλό, κόλλα, κολλητική ταινία
Πηγή: Εκπαιδευτικό πακέτο “All different, all equal”, δραστηριότητα με τίτλο “What do you see?”, σελ. 176
Κριτήρια επιλογής: Η δραστηριότητα αυτή απευθύνεται κυρίως σε ομάδες μαθητών που συμμετέχουν στη δημιουργία σχολικής εφημερίδας, ενημερωτικών καμπανιών που πραγματοποιούν στο πλαίσιο μαθημάτων project κ.ά. Τα παιδιά μαθαίνουν για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η εικόνα και ο τίτλος στην είδηση ώστε να αντιλαμβάνονται πώς οι αναγνώστες μπορεί να οδηγούνται σε λάθος ερμηνείες και να αποπροσανατολίζονται πολλές φορές από τα μέσα επικοινωνίας. Μέσα από τη δραστηριότητα, οι μαθητές εκπαιδεύονται ώστε να είναι ικανοί να κρίνουν την ποιότητα μίας είδησης, ενώ παράλληλα αποκτούν την απαιτούμενη γνώση για να μπορούν να αποφεύγουν τίτλους και εικόνες που δεν είναι αντικειμενικές και μπορεί να αναπαράγουν στερεότυπα.
Προσαρμογές: Η δραστηριότητα στην πρωτότυπή της μορφή απευθύνεται στους μαθητές αποκλειστικά ως αναγνώστες. Εδώ, ο συντονιστής και ο εκπαιδευτικός μπορούν να την προσαρμόσουν ώστε να απευθύνονται στους μαθητές που δημιουργούν οι ίδιοι την είδηση. Έτσι, τα παραδείγματα που δίνονται μπορεί να αποτελούν παλαιότερη δουλειά των μαθητών. Εναλλακτικά, μέσα από τη δραστηριότητα, οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν ομαδικά μία είδηση για την αντικειμενικότητα της οποίας συμφωνούν και η οποία δεν προωθεί την αναπαραγωγή των στερεότυπων αντιλήψεων.
Περιγραφή δραστηριότητας
Στερεώνουμε τις εικόνες στον τοίχο έτσι ώστε όλοι/ες στην ομάδα να τις βλέπουν.
Δίνουμε από 2 λωρίδες χαρτί σε κάθε συμμετέχοντα/ουσα και τους λέμε να γράψουν έναν θετικό και έναν αρνητικό τίτλο ειδήσεων για καθεμία από τις εικόνες.
Όταν όλες οι ομάδες είναι έτοιμες κολλάμε τους τίτλους κάτω από τις ειδήσεις και τους συγκρίνουμε.
Συζήτηση και αξιολόγηση
Μετά τη δραστηριότητα συζητάμε:
- Τι παρατηρούμε στους τίτλους και τι μπορούμε να συμπεράνουμε ;
- Πόσες διαφορετικές ερμηνείες μπορεί να δώσει κανείς σε μία εικόνα ;
- Τα άτομα των ομάδων είδαν διαφορετικά πράγματα στις ίδιες εικόνες ;
- Τι προσέχουμε πρώτο σε μία είδηση εφημερίδας ή περιοδικού ;
- Σε ποιο βαθμό οι εικόνες αποδίδουν την πραγματική διάσταση μίας είδησης ;
Πιστεύετε ότι μπορεί εικόνες σαν αυτές να αναπαράγουν τα στερεότυπα ;

Συζήτηση και αξιολόγηση
Μετά τη δραστηριότητα συζητάμε:
- Τι παρατηρούμε στους τίτλους και τι μπορούμε να συμπεράνουμε ;
- Πόσες διαφορετικές ερμηνείες μπορεί να δώσει κανείς σε μία εικόνα ;
- Τα άτομα των ομάδων είδαν διαφορετικά πράγματα στις ίδιες εικόνες ;
- Τι προσέχουμε πρώτο σε μία είδηση εφημερίδας ή περιοδικού ;
- Σε ποιο βαθμό οι εικόνες αποδίδουν την πραγματική διάσταση μίας είδησης ;
- Πιστεύετε ότι μπορεί εικόνες σαν αυτές να αναπαράγουν τα στερεότυπα ;
Κατεβάστε το αρχείο: Τι λένε οι εικόνες